Tab af data kan ske for hvem som helst, og ofte uden varsel.

Ibas Remote Data Recovery er en patenteret teknologi og kvalificerede ingeniører gendanner data til din server, stationære eller bærbare PC via en internet-tilkobling.

Remote Data Recovery er et udmærket alternativ specielt til rekonstruktion af servere fordi der ikke er behov for at demontere og sende hardwaren til vores laboratorie. Man undgår fragt, nedetid og ikke mindst usikkerheden ved at lukke en server helt ned.

Vi giver dig indblik i nogle scenarier, hvor Remote Data Recovery eller RDR har reddet dagen.

Succeshistorie# 1

En planlagt data migrering med nyt udstyr gav it-afdelingen en udfordring. Efter at udstyret var færdig installeret, satte man en migrering af brugerdata i gang. Under overførslen, resulterede en fejl i operativsystemet på destinationsserveren i, at data blev utilgængelig både på kilde- og destinationsvolumen. Den mislykkede migration fandt sted i en weekend, og brugerne skulle have deres kritiske filer til rådighed mandag morgen. I sådanne tilfælde, hvor tiden er af afgørende betydning er RDR perfekt. Denne virksomhed havde en backup, men den var desværre flere uger gammel og havde således begrænset værdi. Kunden skulle have de originale data rekonstrueret.

Succeshistorie# 2

En mellemstor virksomhed havde et hastigt voksende SAN-system. Ved hjælp af SAN administrationsværktøjer, bliver brugerområdet regelmæssigt øget efter behov. Ved et tilfælde, når LUN'et udvides, fejler brugervolumenet. Administratoren kan ikke finde ud af, hvad der er årsagen til problemet; så han indleder en fuld diagnose af SAN harddiskene. Efter to dages langvarige tests, kan det konkluderes, at hardwaren er fejlfri. Volumenet forbliver utilgængeligt og de eneste muligheder er at formatere brugervolumenet og gendanne fra backup eller engagere en professionel recovery ekspert. Denne virksomhed valgte Ibas på grund af vores Remote Data Recovery service. Ingeniørerne opdagede, at "Logical Volume Management" databasen var blevet ødelagt, og dermed havde skader i filsystemet. Ingeniører arbejdede i døgndrift for at sætte det oprindelige volume sammen igen, og derefter kopiere data til en anden SAN-volumen.

RDR er som sagt ideel til servere, men tjenesten fungerer også udmærket til andre enheder, alt fra USB pinde til stationære og bærbare PC'er. Den næste succeshistorie fortæller hvordan RDR var i stand til at gendanne flere bærbare PC'er.

Succeshistorie# 3

Et ikke testet loginscript blev ved et uheld sluppet ud til brugergrupperne. Dette loginscript startede en geninstallation af operativsystemet. Brugere som loggede på mandag morgen ventede først usædvanligt længe på login-processens færdiggørelse, for derefter at opdage, at alt deres data manglede.

Dette script påvirkede 300 brugere. It-afdelingen summede med vrede brugere. Denne virksomhed engagerede os hurtigt og valgte RDR for at undgå et nyt mareridt med at sende 300 PC'er til vores laboratorie.

Løsningen blev leveret i 3 trin på hver enkelt PC:

  • Gendanne det originale data inden geninstallering.
  • Gennemsøge hele disken efter bestemte filer som ikke er blevet fundet i fase 1.
  • Gennemsøge hele disken efter Microsoft Outlook Personal Store (PST-filer).

It-afdelingen var i stand til at koble 30 maskiner op samtidigt og et team af recovery eksperter arbejdede døgnet rundt i 4 dage før alt var som det skulle være.

Succeshistorie# 4

Under en planlagt firmware opdatering af alle servere, lagringskontrollere og båndbibliotek havarerer virksomhedens Microsoft® Exchange-server. Virksomheden havde en almindelig backupplan, men den sidste sikkerhedskopi blev ødelagt. Serveren var en af fire servere der håndterede brugernes e-mails. Exchange Information Store indeholdte 3000 brugermailbokse, inkluderet mange topledere, og var over hundrede gigabyte i størrelsen.

Teknikere startede en Information Store reparation som fik lov til at køre i 3 dage før brugerne krævede at få adgang til deres nye systemer igen. Vores RDR blev vurderet, men virksomheden ønskede ingeniører on-site. En RDR analyse blev igangsat under rejsetiden og det gav ingeniøren en hurtig start da han ankom hos kunden. Inden 15 timer efter at ingeniøren ankom, begyndte han at kopiere brugermailbokse tilbage. I løbet af de næste to dage blev alle mailboksene leveret tilbage til brugerne. Disse resultater viser hvor vigtigt det er at engagere professionelle ingeniører tidligt i en katastrofe som dette.

RDR består af tre hovedkomponenter:

  1. Kommunikations enhed - Kunden opretter en forbindelse til en Ibas RDR Server ved hjælp af en specialdesignet software, RDR Quickstart. Efter programopstart vælges kommunikationsmodus, normalt er det internet tilkobling.
  2. RDR Server - Når tilkoblingen er oprettet til RDR Serveren bliver en RDR ingeniør sat på sagen.
  3. RDR arbejdsstation - En specialdesignet applikation lader RDR ingeniøren køre et avanceret datarekonstruktionsværktøj på det havarerede system. Før gendannelsesprocessen starter bruger ingeniøren proprietære teknologier som sporer og tager backup af alle ændringer som bliver lavet i systemet. Denne proces gør ingeniøren i stand til at løse opgaven virtuelt før eventuelle ændringer faktisk bliver lavet i systemet. Eventuelle ændringer kan dermed genetableres eller modificeres for bedst mulig kvalitet i gendannelsen.