Fejl i it-afdelingen forårsager datacrash

26. februar 2016 af Henrik Andersen

Når virksomheder investerer i kompleks lagringsteknologi skal kravene til backup-rutiner og informationssikkerhed øges tilsvarende. Dette kommer klart frem når Ibas' | Kroll Ontrack, deler sine internationale erfaringer.

EMC publicerede for nylig en rapport som viser at virksomheder årligt taber 1 million $ på datahavarier og at 26 % af fejlene skyldes brugerfejl.

«Det er kompliceret at administrere dagens lagringssystemer med al dens teknologi og eskalerende datamængder siger Øyvind Nyland i Ibas AS. Du skal have god kompetence omkring drift og data-management, prioritere hardware opgraderinger, teste og validere backup, træne personalet og implementere håndtering af datacrash i din krisevejledning. Når har du gjort arbejdet ordentligt, er du godt forberedt på at håndtere menneskelige fejl når de opstår».

De sædvanlige fejl i it-afdelingen:

Følger ikke dokumenterede backupprocedurer. Vores tal viser at 61 % af vores kunder havde deres backup på plads, da datahavariet skete men den fungerede ikke ordentligt, dækkede ikke alle lagringsmedierne og var ikke aktiv.

Forsinkede investeringer i infrastruktur og i sikkerhed.

Efterlever og opdaterer ikke sikkerhedspolicy

Opdaterer ikke operativsystemer og andre sikkerhedsværktøj

Utilsigtet sletning af data som fortsat er i brug

Panik ved krise. Vi ser ofte at driftspersonalet genskaber data fra backup tilbage til original kilden (volumet). Dette er ikke optimalt, da man kan skade volumet.

Stoler ikke på intern kompetence. Det er ikke altid at chefen ved bedst. Vi har set og hørt mange eksempler på at ledelsen tager en forkert beslutning i tilfælde af krise. Sørg for at have en god holdånd og at der er plads til alle meninger i afdelingen.

Mangel på planer. Krisehåndteringen skal have klare regler, om hvordan og hvornår et recovery værktøj skal benyttes

Kender ikke sit eget system eller dataene. Afdelingen skal vide hvordan systemet fungerer og hvordan man det skal genopbygges, hvis en fejl opstår. Man skal vide hvilke data der er kritiske og uerstattelige og hvilke data der er gammelt og bør slettes.

Når noget sker kan man rimelig nemt bestemme sig for hvilke tiltag man skal sætte i gang, for at redde data og bygge systemet op igen.

 

Spørg eksperterne. Det er altid en god ide at få gode råd før man bestemmer sig for tiltag.