Go to Top

Fakta og tendenser – årsager til datatab

Så er halvdelen af 2017 snart gået, og der er mange spændende nye tendenser, der kan spores i datalagringsverdenen. Hvilken indflydelse disse tendenser får, i forhold til hvordan vi sikrer vores data mod datatab kan vi endnu ikke sige noget om, men vi kan se tilbage på 2016 og se hvad der i dette år var årsagen til datatab hos vores kunder. Mon tendenserne for 2017 vil ændre på disse årsager? Læs videre og drag din egne konklusioner.

Data Loss Index

Siden april 2015, hvor Kroll Ontrack og Ibas globalt lancerede sit gratis analyse/vurderingsprogram, har næsten 10.000 brugere brugt servicen. Med denne service kan brugerne, blot ved at besvare et par spørgsmål få værdifuld information om, hvad de skal gøre, når de rammes af et datatab. Når en bruger f.eks. opdager unaturlige vibrationer fra harddisken, er dette generelt et tegn på, at der er skader på den fysiske dataplade og/eller de omkringliggende dele (inden i harddisken). I dette tilfælde risikerer yderligere forsøg på at læse data fra disken, yderligere skade, på de lagrede data. Vurderingsprogrammet viser et stort advarselsskilt, så du ikke længere kan bruge enheden. Du rådes til at sende disken til et datarestaurationsfirma hurtigst muligt. Andre værdifulde tips gives, når andre informationer oplyses af brugeren. I alt kan brugeren vælge mellem seks forskellige typer enheder – f.eks. Laptop / Desktop, ekstern eller flash-drev mv. – og 13 forskellige typer af symptomer fra 4 forskellige operativsystemer.

I løbet af de sidste seks kvartaler har Kroll Ontrack og Ibas ikke kun hjulpet brugerne, ved hjælp af en hurtig og gratis vurdering af, hvad der kan være årsagen til de fleste almindelige tegn på HDD eller SSD hardwarefejl, der efterfølgende fører til tab af data. Vi har også fået værdifulde statistiske oplysninger om fejl på datalagringsenhederne. Efter hvert kvartal offentliggør Kroll Ontrack resultaterne fra de foregående tre måneder, om hvilke input brugerne gav som årsag til deres datatab i et Data Loss Index (DLI).

Hvem er du?

En gennemgang af ​​resultaterne fra sidste år viser, at de to mest almindelige årsager til datatab brugerne oplevede i 2016 var:

  1. Ikke genkendte enheder
  2. Tabte enheder

Ikke genkendte enheder voksede fra 25 pct. i 1. kvartal til 27 pct. Og 29 pct. i henholdsvis 2. og 3. kvartal og et 4. kvartal på 36 pct. Det er en samlet stigning på over 45 pct. i løbet af 2016. Den anden kategori i DLI-rangordningen –  Tabte enheder – forblev konstant også selvom antallet faldt støt fra 10 pct. i 1. kvartal til 9 pct. i 2. Kvartal og 8 pct. i 3. kvartal, så toppede dette tal i sidste kvartal med 13 pct. Dette resulterede i en gennemsnitlig værdi på 10% af de tabte enheder pr. måned.

Men hvad er det egentlig meningen med symptomet “Ikke genkendte enheder”? Baseret på erfaringerne fra vores laboratorier og laboratorieingeniører hos Kroll Ontrack og Ibas rundt om i verden er problemet med Ikke genkendte enheder, meget almindeligt. At en enhed ikke længere kan genkendes kan skyldes mange grunde, men de tre hyppigste årsager hos HDD’er og SSD’er er, at Read / Write-hovedet har en defekt, styreenheden eller en elektronisk del er gået i stykker, og sidst men ikke mindst, at serviceområdet på en harddisk (der hvor enheden gemmer information om sig selv) – er korrupt.

Hvilke enheder fylder mest i opgørelsen?

I 2016 var det eksterne enheder eller bærbare computere med procentdele, der varierede mellem 31 og 41%. Flash-enheder varierede med ca. 7% i 1. kvartal, 9% i 2. kvartal, 6% i 3. kvartal og 12% i 4. kvartal. Server kom på tredjepladsen i løbet af året med næsten 14% i 1. kvartal, 13% i 2. kvartal, 15% i 3. kvartal og næsten 10% i 4. Kvartal.

HDD’er eller SSD’er?

 Resultaterne viser en stort forskel mellem HDD’er og SSD’er, som det primære lagermedium, hos vores kunder. Resultaterne viser, at HDD’er har en procentdel fra 76% i 1. kvartal, 81% i 3. kvartal og 78% i 4. kvartal. SSD’erne faldt dog en smule fra 10% i 1. kvartal til 8% i 4. kvartal.

Disse tal viser kun fordelingen af ​​lagringsmedier hos brugerne af Kroll Ontrack / Ibas’ analyse/vurderingsprogram og at drage den konklusion, at HDD’erne havde langt flere fejl end SSD’erne ville være en fejltagelse. Grunden er nok den, at der var flere HDD’er i brug, fordi de var (og stadig er) meget billigere i forhold til SSD’er. Det vi dog kan siger er, at når SSD diskene fejler, så bliver datarekonstruktionen mere kompleks.

SSD’er bliver nemmere udsat for logisk skade, da de er mere tilbøjelige til at få slettet filerne forlods, før dataområdet overskrives med nye data (på grund af andre teknikker til datasanering, i forhold til HDD’er). Når HDD’er ser ud til at have slettet data, har de i virkeligheden blot markedet dataområdet som frit og er klar til at blive overskrevet med nye data, men det gamle data ligger stadig i dataområdet.

Vand, brand – overrask mig!

Man kunne have gættet, at Ikke genkendte enheder og Tabte enheder er de to mest almindelige årsager 2016, men det som virkelig er en overraskelse, er resultatet af to andre årsager til tab af data: Brand og væskeskader. I 2016 rapporterede op til 99 respondenter, at der var tab i data som følge af brand. Mens Kroll Ontrack / Ibas ikke indsamlede oplysninger om, hvordan disse brande startede, blev vores datagendannelseseksperter stadigt overrasket over det store antal sager. Interessant nok skete de fleste af disse sager (76) i løbet af årets første halvår, hvor antallet faldt senere på året (kun 7 hændelser fandt sted mellem oktober og december).

Væsker var også en populær årsag til datatab – overvej lige scenariet om at droppe din smartphone i toilettet eller din bærbare computer i boblebadet eller havet. Mere end 300 respondenter havde tab af data som følge af sådanne udfordringer i 2016. Det er næsten dobbelt så mange i forhold til datatab forårsaget af en virus, der tegnede sig for 171 sager.

Vores analyse/vurderingsprogram hjælper både brugerne og datagendannelseseksperterne

Kroll Ontracks / Ibas analyse/vurderingsprogram giver brugerne mulighed for hurtigt, nemt og uden omkostninger at forstå, hvad de kan gøre, hvis de bliver offer for en defekt enhed og et efterfølgende datatab. Lige så vigtigt, så det giver dem mulighed for at se, hvad de ikke bør gøre, hvilket potentielt kan redde en enhed fra fuldstændig ødelæggelse. På den anden side får vores datagendannelseseksperter, med de indsamlede oplysninger, værdifulde oplysninger om tendenser indenfor datatab, inden sagerne er kommet ind på vores laboratorier. Derved kan vi tilpasse vores services, så vi bedre kan hjælpe vores kommende (og nuværende) kunder.

2017

 Hvad tror du tendenserne for 2017 bliver? Ja, der kan kun spås om hvad anden halvdel af 2017 kommer til at byde på, men vi kan allerede nu sige, at for første halvdel af 2017 der har Malware fyldt godt op både i statistikkerne, men også på vores laboratorier.

En ting er dog sikkert, og det er at vi altid står parat til at hjælpe dig hvis du oplever et datatab. Vi er parate, hele døgnet rundet, hele året – du skal blot ringe på 70 22 34 00. Forsat god sommer.

Picture copyright: Timur Saglambilek/https://www.pexels.com/photo/analytics-text-185576//  CC0 License

, , , , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *